Het FD nog altijd het meest selectief in AB1-Doelgroep

Foto het FD man

Het FD nog altijd het meest selectief in AB1-Doelgroep

Uit de nieuwste NOM Print Monitorcijfers blijkt dat Het Financieele Dagblad nog steeds het meest selectieve landelijke dagblad is in Nederland op een aantal belangrijke doelgroepen. Zo is het FD het meest selectief in de doelgroep AB1, B to B en in de categorie mannen en vrouwen van 25 – 54 jaar oud. In deze categorie (Jongste dagbladlezers) wordt het FD steeds selectiever in vergelijking met andere landelijke dagbladen.

Doelgroep AB1
Het FD is met een index van 166 in de sociale klasse AB1 het meest selectieve dagblad van Nederland. De sociale klassen AB1 bestaat uit een combinatie van de twee hoogste sociale klasse en is nog altijd een veel gebruikte doelgroep in medialand. De AB1-doelgroep is een combinatie van beroep en hoogst genoten opleiding van de hoofdkostwinner.

Het FD bereikt gemiddeld 109.000 personen die behoren tot de Sociale klasse AB1. Het FD is bovengemiddeld goed in staat om deze doelgroep te bereiken. Dit komt tot uiting in de hoge selectiviteitsindex die wordt gerealiseerd, namelijk 166. Hieronder een vergelijking vs. de andere landelijke dagbladen.

Grafiek AB1 FD meest selectief juli 2019

Doelgroep B to B
Het FD is het meest selectieve landelijke dagblad in de doelgroep B to B. Dit blijkt uit een selectiviteitsindex van 367. De doelgroep B to B is een belangrijke doelgroep voor het FD. De FD-content trekt lezers aan met (professionele) interesse in onderwerpen als ondernemen, groei, economie, start-ups en innovatie. De torenhoge selectiviteit die in B to B wordt gerealiseerd, toont aan dat de door de FD-redactie gekozen domeinen goed aansluiten bij de wensen en behoeften van deze doelgroep.

Het FD bereikt gemiddeld 38.300 personen die behoren tot de B to B-doelgroep. Het FD is bereikt deze doelgroep bovengemiddeld. Dit komt tot uiting in de hoge selectiviteitsindex die wordt gerealiseerd, namelijk 367. Hieronder een vergelijking vs. de andere landelijke dagbladen.

Grafiek BtoB FD selectief juli 2019

Jonge dagbladlezers
FD-lezers zijn ambitieuze mensen die bewust bezig zijn met hun carrière. Het zijn de beslissers van vandaag en morgen. Uit de nieuwe NOM Print Monitorcijfers blijkt dat het FD wederom de jongste lezers van alle landelijke dagbladen in Nederland heeft. Opvallend is dat het verschil met andere landelijke titels steeds groter wordt.

Het FD bereikt gemiddeld 84.700 personen die behoren tot de leeftijdscategorie 25-54 jaar. Het FD is bovengemiddeld goed in staat om deze doelgroep te bereiken. Dit komt tot uiting in de hoge selectiviteitsindex die wordt gerealiseerd, namelijk 127. Hiermee is het FD het enige landelijke dagblad dat selectief is op doelgroep MV 25-54 jaar. Hieronder een vergelijking vs. de andere landelijke dagbladen.

Grafiek Jongste dagbladlezers FD juli 2019

Bron: NOM Print Monitor 2019 II