Ontwikkelingen en trends in de podcastmarkt in 2020

Ontwikkelingen en trends in de podcastmarkt in 2020

De Nationale Podcast Monitor maakt trends en ontwikkelingen op het gebied van podcasting inzichtelijk. Hoe staat de markt er voor? Wie luisteren er naar podcasts en waarom? En wat zijn de populairste thema’s binnen podcasting? Lees hier de samenvatting van de belangrijkste resultaten over het eerste kwartaal van 2020.

Podcastgedrag
• Zes op de tien luistert wel eens een podcast;
• de belangrijkste redenen om podcasts te luisteren zijn ter entertainment (64%) of om je in een bepaald onderwerp te verdiepen (60%);
• het meest populaire onderwerp waar naar geluisterd wordt, is nieuws en achtergronden (48%);
• werkenden luisteren voornamelijk naar nieuws en achtergronden (49%), economie(30%) en politiek(28%);
• men luistert voornamelijk onderweg (49%) en thuis op de bank (43%) naar podcasts.

Het profiel van de BNR Podcastluisteraar
BNR is dé zakelijke zender voor ondernemend Nederland en heeft de ambitie om uit te groeien tot het sterkste merk op podcastgebied onder de doelgroep hoogopgeleide, ambitieuze, hardwerkende, ondernemende professionals. De kenmerken van onze podcastluisteraar uitgedrukt in cijfers:
• 58% van de BNR podcastluisteraars is tussen de 25 en 44 jaar;
• 64% is man, 36% is vrouw;
• het grootste deel is werkzaam binnen de branche zakelijke dienstverlening (25%), gevolgd door financiele dienstverlening (14%);
• 63% heeft een positie in het middle of senior/topmanagement.

BNR als podcastproducent
Hoeveel mensen kennen BNR als podcastproducent? En wat vindt men van de podcasts van BNR?
De scores:
• 38% is bekend met BNR als podcastproducent. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019;
• 6,5% noemt BNR spontaan wanneer gevraagd wordt naar podcast producenten/makers, een stijging van 3,5% t.o.v. Q4 2019;
• luisteraars van BNR podcasts luisteren met name podcasts om zich te verdiepen in een bepaald onderwerp en om op de hoogte te blijven van nieuws en achtergronden;
• 9 op de 10 luisteraars vinden dat ‘kennis van zaken’ de meest passende eigenschap voor de podcasts van BNR is.

Het effect van de coronacrisis op het luistergedrag
• Drie op de tien luisteraars geven aan meer podcasts te luisteren sinds de coronacrisis;
• de categorie Nieuws en achtergronden blijft het meest populair bij 32% van de BNR podcastluisteraars, gevolgd door politiek (28%) en economie (18%).
• acht op de tien luisteraars vinden de huidige aandacht die BNR in haar podcasts besteedt aan de coronacrisis precies goed.

Meer weten?
Benieuwd naar wat podcasting kan doen voor jouw merk of interesse in het hele rapport? Neem dan contact op met Bob Morskate via Bob.Morskate@fdmediagroep.nl.

Over de Podcastmonitor
‘De Nationale Podcast Monitor’ maakt de podcastmarkt inzichtelijk met vier onderzoeken per jaar. Dit rapport bevat de resultaten van de tweede meting in het eerste kwartaal van 2020. Het onderzoek is uitgevoerd door BNR Nieuwsradio in samenwerking met MWM2.