Nieuws van BNR

BNR microfoon

Nieuws van BNR

BNR heeft een aangepaste FM programmering en een daaruit volgende reorganisatie aangekondigd. Wat houdt dit in? En welke gevolgen heeft dit? Een toelichting:

De maatregelen bij BNR
BNR is een niche-zender die geheel afhankelijk is van advertentie-inkomsten. Een onverwachte dip in inkomsten wegens Covid-19 heeft er daardoor voor gezorgd dat er maatregelen genomen moeten worden om de toekomstbestendigheid van BNR niet in gevaar te brengen. Sommigen van deze maatregelen stonden al in de planning, zoals de aanpassing van de FM programmering. Deze aanpassing wordt nu versneld uitgerold om tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van de luisteraar. Dat hier nu versneld op ingespeeld wordt, komt zowel de luisteraar als de adverteerder ten goede.

Wat verandert er?
In grote lijnen verandert er niet veel. De programma’s in de ochtend- en avondspits blijven bestaan, maar zullen achter de schermen op een andere manier tot stand komen. Ook de programma’s gedurende de dag blijven gehandhaafd. BNR blijft hierbij kiezen voor het volgen van de actualiteit en het verder verdiepen en duiden van zakelijk en economisch nieuws.

Bovenstaande betekent ook dat alle advertentie-, sponsor-, digital audio- en branded content mogelijkheden zullen blijven bestaan. Sterker nog, deze proposities blijven we door ontwikkelen. Ook blijft de visie van BNR onveranderd: naast het continu op de voet volgen van de actualiteit op de FM zender, bouwt BNR verder aan een sterk digitaal audioplatform.

BNR is én blijft op deze manier de zender voor zakelijk Nederland, in de toekomst nog meer dan in het verleden; nóg dichter op de actualiteit, mét duiding van het nieuws door experts.

Is het luisteraandeel van BNR lager dan normaal?

Het luisteraandeel schommelt uiteraard van meting tot meting. Niet alleen bij BNR maar bij alle radiozenders. Het BNR marktaandeel 10+ is al ruim een half jaar stabiel op iets meer dan 0,6%. Dit hebben we ook tijdens de afgelopen roerige maanden weten vast te houden. Daarnaast zien we in de nieuwste NLO meting (juni/juli 2020) juist een groei van 4.9% in het 10+ weekbereik van BNR t.o.v. de vorige periode naar 473.000. In vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar is dit zelfs een groei van 6,3%!

Daarbij zien we de enorme groei in digitaal luisteren verder doorzetten:

  • 1,5 miljoen podcast luisteracties per maand: maar liefst 80% meer dan vorig jaar;
  • Ruim 550.000 unieke bezoekers op bnr.nl per maand en 58.000 op de BNR app, dat is 17% meer dan vorig jaar;
  • 000 radiolivestream starts per maand alleen al op onze eigen kanalen, een verdubbeling t.o.v. van vorig jaar;

Voor vragen naar aanleiding van bovenstaand bericht, kun je contact opnemen met je accountmanager of het Sales Support team via 020 592 8585.