Communiceren in moeilijke tijden

Communiceren in moeilijke tijden

Het zijn moeilijke tijden, voor iedereen. Voor sommige bedrijven is dit juist het moment om te communiceren, bijvoorbeeld omdat hun producten en diensten er nu toe doen. Omdat ze ondernemers in staat stellen te blijven werken, omdat ze ondernemers financieel ondersteunen of omdat ze ervoor zorgen dat werknemers vitaal blijven.
Hoe communiceer je in deze bijzondere tijden met je doelgroep? Welke boodschap heeft effect en wat is dan de juiste toon? FD Mediagroep heeft de afgelopen weken verschillende learnings kunnen trekken uit campagnes van adverteerders. Deze delen we graag met je;

Dit werkt wel:

  • Sentiment gaat boven sales;
  • blijf trouw aan je merk en je doelgroep;
  • klanten onthouden je gedrag tijdens een crisis; bied een helpende hand, geef betrouwbare informatie, wees relevant;
  • design blijft belangrijk; zorg voor een goede trigger, ongeacht het kanaal;
  • het online bereik van nieuwsmedia is enorm toegenomen, neem dit kanaal dus zeker mee om extra bereik te genereren.

Dit werkt niet:

  • Voor de snelle winst gaan;
  • keiharde aanbiedingen communiceren;
  • je communicatieboodschap niet aanpassen en doen of er niets aan de hand is;
  • helemaal niets van je laten horen; laat klanten weten dat je er ook nu voor ze bent.

Stijging consumptie van nieuwsmedia
Door de vele en snelle ontwikkelingen is er een groeiende behoefte aan nieuws. Niet alleen bij de consument, maar ook bij ondernemers, (privé)beleggers en professionals die baat hebben bij waarheidsgetrouwe berichtgeving. Het FD en BNR zien dan ook flinke groeicijfers:

  • Dagbladen worden meer en langduriger gelezen. Bij het FD is het aantal abonnees inmiddels ruim de 100.000 over!;
  • de tijd die Nederlanders tijdens de coronacrisis besteden aan radioluisteren blijft stijgen. BNR is dé thuiswerkzender van Nederland en zag een stijging van 82% van het aantal online luisteraars;
  • 54% van de Nederlanders gebruikt in deze tijd vaker nieuwsmedia. Het unieke bezoek en aantal views op FD.nl en BNR.nl is dan ook flink gestegen. FD.nl behaalde in maart 2,5 miljoen unieke bezoekers en BNR.nl ruim 1 miljoen unieke bezoekers.

Heb je behoefte aan advies met betrekking tot jouw communicatie-uitdaging? Neem dan gerust contact met ons op via salessupport@fdmediagroep.nl. We denken graag met je mee!