Advertenties dragen bij aan omzetgroei FD Mediagroep

Advertenties dragen bij aan omzetgroei FD Mediagroep

De FD Mediagroep, uitgever van onder andere Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio, heeft een goed 2019 achter de rug. De daling van de brutowinst (ebita) van de voorgaande jaren werd omgebogen in een stijging. Zowel de publicaties (content) als de data-activiteiten droegen bij aan de omzetgroei, maar een belangrijke meevaller waren de advertentie-inkomsten.
Na een gestage daling in de voorgaande jaren groeide de advertentieomzet vorig jaar met 6% tot €28,1 mln, blijkt uit het donderdag gepubliceerde jaarverslag. Samen met de omzet van content en data kwam de totale omzet uit op €88,6 mln, 14% meer dan in 2018. Een deel van de stijging is te danken aan de overname in 2018 van het databedrijf Sizo Solutions. De autonome omzetgroei bedroeg 9,4%.

Digitale oplage
De operationele kosten stegen iets minder hard, waardoor het ebita-resultaat uitkwam op €8,2 mln, 22% meer dan het jaar ervoor. Daarmee kwam een einde aan een reeks van twee jaar waarin het ebit-resultaat daalde.
De groei van de contentomzet met 9,5% tot €33,5 mln is het gevolg van een stijging van de digitale oplage van het FD en de vakpublicaties, zoals Energeia en Pensioen Pro. Het aantal abonnementen op het FD kwam eind vorig jaar uit op 97.727, dicht in de buurt van de strategische doelstelling van 100.000 abonnees. De vakpublicaties telden 9.255 abonnees, waardoor het totaal aantal betaalde abonnementen 106.982 bedroeg.

Lagere nettowinst
De omzet van de datatak, waaronder Company.info, groeide met 32%. Wanneer daar de omzet van Sizo Solutions vanaf wordt gehaald, blijft er een autonome groei van 16% over.
Ondanks de stijging van het ebita-resultaat daalde de nettowinst met 4% tot €4,2 mln. Die daling is het gevolg van een eenmalig effect van tariefswijzigingen op de latente belastingverplichtingen. Zonder dit effect zou de nettowinst met 32% gestegen zijn. De personeelsgrootte bedroeg vorig jaar gemiddeld 370 fte’s, tegen 322 fte’s in 2018.