‘FD Transformers 2018’: Digitale transformatie in Nederland.

Cover FD Transformers 23 juni 2018

‘FD Transformers 2018’: Digitale transformatie in Nederland.

Hoe digitaal zijn de grootste Nederlandse ondernemingen? Wie zijn het verst in de omschakeling van een traditionele naar een digitale bedrijfsvoering? Met welke onderdelen van het spel hebben ze moeite?

Het FD publiceert ‘FD Transformers 2018’, het tweede jaarlijkse onderzoek naar digitale transformatie bij de grootste bedrijven van Nederland. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Vlerick Business School.

De digitale cultuur dringt door in alle lagen van de onderneming. Maar niet elk aspect van digitalisering is even goed ontwikkeld. De zwakste schakel is de mens, zo blijkt uit ‘FD Transformers 2018’. In dit onderzoek, dat voor een belangrijk deel steunt op ‘self-assessment’, vertellen bedrijven over hun worsteling met het aantrekken en integreren van digitaal talent. Ook het verbeteren van digitale kennis bij bestaand personeel is een probleem.

De Nederlandse boardroom hecht grote waarde aan dit onderzoek. Dit jaar doen de CEO’s, CIO’s en andere digitaal eindverantwoordelijken van 55 topondernemingen mee aan de survey. Dat is tien procent meer dan in de editie van 2017.

Anders dan vorig jaar, toen de ranglijst werd gepubliceerd, zijn bedrijven nu gegroepeerd in clusters van ‘digitale paraatheid’. In de kopgroep zitten tien bedrijven met de meest volledige aanpak van hun digitalisering. Deze bedrijven liggen te dicht bij elkaar om een rangorde aan te kunnen brengen.

Ook nieuw in deze editie is een raad van adviseurs, de Expert Circle. Hierin zitten specialisten, een CIO en een voormalige CIO uit Nederland en België. Zij ondersteunen het FD en Vlerick bij de interpretatie van de onderzoeksgegevens.

In het magazine FD Transformers zijn niet alleen de onderzoeksresultaten te vinden, maar ook case studies, best practices, sectoranalyses en een unieke bundeling interviews met digitale leidinggevenden, zowel van traditionele bedrijven als van ‘digital natives’ (bedrijven die in het digitale tijdperk zijn ontstaan). Zoals Gillian Tans, CEO van online reisbureau Booking.com: “Ook wij moeten onszelf voortdurend disrupten, daar vergissen mensen zich soms wel in”.

Vanaf vandaag is het hele magazine online te lezen op fd.nl/transformers2018. Zaterdag 23 juni verschijnt FD Transformers bij de papieren krant en de e-paper.