FD lanceert maandag 10 september nieuw krantenconcept

Vignet van de hoofdredactie

FD lanceert maandag 10 september nieuw krantenconcept

Met nieuwe opzet, indeling, vormgeving en formaat wil Het Financieele Dagblad de beste krant in het digitale tijdperk maken.

Het FD komt met een nieuwe doordeweekse krant, een nieuwe weekendkrant en een sterk veranderd wekelijks magazine FD Persoonlijk. Op maandag 10 september aanstaande landt de eerste editie van het nieuwe FD op de mat.

Zaterdag 15 september verschijnt FD Weekend met de nieuwe bijlage FD Futures, het vernieuwde FD Persoonlijk én voor alle abonnees en kopers van losse nummers een speciaal FD-boek over de lessen van de val van Lehman Brothers. Het is dan exact tien jaar na de faillietverklaring van de bank, het begin van de grote crisis in de wereldeconomie.

Abonnees van het FD zijn voor hun beroepsuitoefening sterk afhankelijk van de inhoud van het FD en willen niets missen. Met een uitgebreid overzicht van het nieuws en de verdiepende verhalen in het FD van die dag speelt de redactie daarop in. Vanuit de gedrukte krant wordt de lezer met QR-codes bij artikelen over bijvoorbeeld de veranderende arbeidsmarkt naar online dossiers geleid.

In het nieuwe FD bestaat een scherpe scheiding tussen nieuwsberichten en verdiepende verhalen. Het onderscheid wordt aangebracht met behulp van verschillende kleuren en ‘tabbladen’ die aangeven in welk deel van de krant de lezer zich bevindt. De ‘tabbladen’ zijn mogelijk doordat het FD als enige dagblad ter wereld wordt ‘schoongesneden’, net als een tijdschrift. Dit geeft de vormgevers van de krant ook de mogelijkheid foto’s en illustraties tot aan de rand van de pagina’s door te laten lopen.

Dagelijks bevat het nieuwe FD twee verdiepende verhalen, Inzicht en Vooruitzicht geheten. In Inzicht belicht de redactie onderwerpen als cybersecurity vanuit een groot aantal perspectieven. In Vooruitzicht worden bijvoorbeeld diverse scenario’s voor de energietransitie geschetst inclusief de prognoses van de kosten. Samen met het uitgebreide profiel van een persoon in het nieuws vormen deze verhalen het uitgebreide leesgedeelte van de krant.

FD Persoonlijk richt zich speciaal op de hoogopgeleide en drukke dertigers en veertigers, ‘spitsuurstellen’. De Werk & Geld verhalen die voortaan in het wekelijkse magazine verschijnen, zetten die groep centraal. De nieuwe weekendbijlage FD Futures borduurt voort op technologie en innovatie en gaat diep in op de gevolgen van technologische ontwikkeling voor de samenleving.

Om het leesgemak thuis, onderweg, op het werk en in het weekend, binnenshuis of op een terras, te vergroten, verschijnt het FD voortaan in een uniek, handzaam formaat met geniete pagina’s.