Direct stemmen | Breng nu je stem uit op de genomineerde podcasts en maak kans op een VanMOOF-fiets | Stem nu

Dutch Podcast Awards 2018

De allereerste Dutch Podcast Awards worden uitgereikt op 3 september. Tijdens de Awardshow in Amsterdam worden vanaf 19.30 uur de winnaars per categorie bekendgemaakt. Zowel het publiek als de vakjury bepaalt welke nominees de prijs in ontvangst mogen nemen. Stem nu.

VAKJURY

Alle grote stakeholders uit de media, reclame, tech, commercie en podcastindustrie nemen zitting in de jury van de eerste Dutch Podcast Awards. De vakjury bestaat uit de volgende experts:

  • Wilbert Mutsaers (Spotify), juryvoorzitter
  • Gert-Jaap Hoekman (NU.nl)
  • Michiel Veenstra (NPO 3FM, NPO3)
  • Rachid Finge (Google)
  • Elger van der Wel (media-expert)
  • Joep van der Laan (Mindshare)
  • Mirjam van Zuidam (NRC)
  • Ruud de Wild (NPO Radio 2)
  • Giel Beelen (Veronica, Talpa Radio)
  • Marianne Zwagerman (media-expert, spreker)
  • Vincent Bijlo (cabaretier, schrijver, columnist)

De stem van de vakjury telt mee in de einduitslag. De verhouding stem publiek – stem vakjury is 70-30.

MAAK KANS OP EEN VAN MOOF FIETS

Iedereen die op de nominees van de Dutch Podcast Awards stemt maakt kans  op een VanMOOF-fiets. Lees hier meer over de actievoorwaarden.

ACHTERGROND DUTCH PODCAST AWARDS

Op 25 mei lanceerde BNR de Dutch Podcast Awards met het opstellen van de longlistpagina. Alle makers en luisteraars van podcast konden hun favoriete drie podcasts insturen via de website. Inmiddels zijn er meer dan duizend aanmeldingen binnengekomen, wat aangeeft dat de populariteit van het medium nog altijd groeit.

INITIATIEFNEMER

BNR was een van de eerste mediaorganisaties die podcasting serieus nam. Al enkele jaren maakt BNR zakelijke podcasts gericht op professionals. Begin 2018 is de zender gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Later in 2018 is ook de speciale podcaststudio geopend.

JAARLIJKSE SAMENWERKING

Als initiatiefnemer heeft BNR de samenwerking gezocht met alle relevante partijen binnen de podcastmarkt. Het is in het belang van de gehele markt dat het fenomeen podcast groeit. Uit onderzoek van Reuters Institute in samenwerking met het Commissariaat van de Media blijkt dat 18% van de Nederlanders de maand ervoor een podcast heeft geluisterd. Nederland loopt daarin weliswaar achter in Europa, maar de afgelopen jaren vertoonden een enorme groei in het aantal mensen dat een podcast heeft geluisterd.

Met de Dutch Podcast Awards beoogt de organisatie samen met alle andere partijen in Nederland het medium podcast een vaste waarde te laten zijn binnen de mediaconsumptie. In 2019 zal BNR de organisatie met meerdere partners op gaan zetten.

Direct stemmen | Breng nu je stem uit op de genomineerde podcasts en maak kans op een VanMOOF-fiets | Stem nu