Chat with us, powered by LiveChat
BNR organiseert de Dutch Podcast Awards 2019

Uitreiking Dutch Podcast Awards op 6 juni 2019

BNR presenteert tweede editie Dutch Podcast Awards

Na een succesvolle eerste editie in 2018 organiseert BNR voor de tweede keer de Dutch Podcast Awards. De uitreiking vindt plaats op donderdag 6 juni 2019 in mediacafé Dauphine, waar de awards worden uitgereikt aan de beste podcast-makers van Nederland. De vakjury én het publiek bepalen welke podcast De Beste Podcast van Nederland wordt.

BNR wil medium en makers extra stimulans geven

De Dutch Podcast Awards zijn er om een podium aan de podcast-makers te bieden en het succes van het fenomeen podcast te vieren. Anno 2019 luistert bijna twintig procent van de Nederlanders naar podcasts en dit percentage stijgt de laatste jaren hard. Met de Dutch Podcast Awards wil BNR het medium en vooral de vele makers een extra stimulans geven. Grote winnaar van 2018 was de VPRO podcast-serie ‘BOB’, gemaakt door audiocollectief Schik.

Vakjury Dutch Podcast Awards 2019

De vakjury is samen met het publiek bepalend voor de uitslag. De juryvoorzitter van 2019 is Michiel Veenstra (programmadirecteur Kink en winnaar Beste Host 2018). De overige juryleden, allen vertegenwoordigers van media, omroepen en uitgeverijen, worden later bekendgemaakt.

Longlist medio maart 2019 geopend

De opzet van de Dutch Podcast Awards 2019 is hetzelfde als bij de eerste editie: in de longlist-fase worden alle podcast-liefhebbers opgeroepen hun favoriete podcasts te nomineren. Begin mei wordt de shortlist bekendgemaakt en kan het publiek op de genomineerden stemmen per categorie.

De longlist wordt medio maart geopend op deze pagina.

 


De 2018 editie van de Dutch Podcast Awards

De eerste winnaar van de Dutch Podcast Awards is ‘BOB’ van het audiocollectief Schik en VPRO DORST. Elf genomineerden mochten zich in de verschillende categorieën winnaar noemen van een Dutch Podcast Award.

Dutch Podcast Awards 2018

Een vakjury én het publiek bepaalden in de voorbije weken wie het afgelopen jaar in de verschillende categorieën de beste podcasts van Nederland produceerden. Daar kwam maandagavond 3 september een zeer gevarieerd beeld uit naar voren.

De winnende podcast werd geroemd om het ‘meeslepende, emotievolle verhaal’. Uit het juryrapport: ‘De podcast gaat over iets kleins, maar heeft de spanning van een crime-verhaal. Als luisteraar raak je vergroeid met de hoofdpersoon en word je meegezogen in het proces. De winnaar werd gezien als buitencategorie en ontving daarom vrijwel alle stemmen van de jury.’

De winnaars per categorie in 2018:


VAKJURY 2018

Alle grote stakeholders uit de media, reclame, tech, commercie en podcastindustrie nemen zitting in de jury van de eerste Dutch Podcast Awards. De vakjury bestaat uit de volgende experts:

  • Wilbert Mutsaers (Spotify), juryvoorzitter
  • Gert-Jaap Hoekman (NU.nl)
  • Michiel Veenstra (NPO 3FM, NPO3)
  • Rachid Finge (Google)
  • Elger van der Wel (media-expert)
  • Joep van der Laan (Mindshare)
  • Mirjam van Zuidam (NRC)
  • Ruud de Wild (NPO Radio 2)
  • Giel Beelen (Veronica, Talpa Radio)
  • Marianne Zwagerman (media-expert, spreker)
  • Vincent Bijlo (cabaretier, schrijver, columnist)

De stem van de vakjury telt mee in de einduitslag. De verhouding stem publiek – stem vakjury is 70-30.

ACHTERGROND DUTCH PODCAST AWARDS

Op 25 mei lanceerde BNR de Dutch Podcast Awards met het opstellen van de longlistpagina. Alle makers en luisteraars van podcast konden hun favoriete drie podcasts insturen via de website. Inmiddels zijn er meer dan duizend aanmeldingen binnengekomen, wat aangeeft dat de populariteit van het medium nog altijd groeit.

INITIATIEFNEMER

BNR was een van de eerste mediaorganisaties die podcasting serieus nam. Al enkele jaren maakt BNR zakelijke podcasts gericht op professionals. Begin 2018 is de zender gestart met de dagelijkse nieuwspodcast Newsroom samen met Het Financieele Dagblad. Later in 2018 is ook de speciale podcaststudio geopend.

JAARLIJKSE SAMENWERKING

Als initiatiefnemer heeft BNR de samenwerking gezocht met relevante partijen binnen de podcastmarkt, zoals NTR en Zoom Media. Het is in het belang van de gehele markt dat het fenomeen podcast groeit. Uit onderzoek van Reuters Institute in samenwerking met het Commissariaat van de Media blijkt dat 18% van de Nederlanders de maand ervoor een podcast heeft geluisterd. Nederland loopt daarin weliswaar achter in Europa, maar de afgelopen jaren vertoonden een enorme groei in het aantal mensen dat een podcast heeft geluisterd.

Met de Dutch Podcast Awards beoogt de organisatie samen met alle andere partijen in Nederland het medium podcast een vaste waarde te laten zijn binnen de mediaconsumptie. In 2019 zal BNR de organisatie met meerdere partners op gaan zetten.