Chat with us, powered by LiveChat

De persoonlijke verwerking van radio

De persoonlijke verwerking van radio

Radio beklijft. Er zijn zoveel soorten radiocommercials. Spots die je irriteren, je ontroeren, je meenemen in een verhaal of die je simpelweg niet onthoudt. Hoe zorg je ervoor dat je tussen al die andere spots opvalt? Maar nog belangrijker; hoe zorg je ervoor dat de luisteraar jouw boodschap onthoudt?

Verwerking van de radio
Eerst even terug naar de basis. Wat je hoort op de radio, verwerk je via de frontale cortex – het gebied in het voorste gedeelte van de hersenen. Dit is betrokken bij de cognitieve en emotionele functies, zoals beslissingen nemen, plannen maken, doelen stellen, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Liedewij Hentenaar, directeur van het RAB: “Radio levert de mooiste beelden op. De verwerking via de frontale cortex gaat zo snel dat je er zelf prachtige beelden bij bedenkt. Je kunt met storytelling mensen meenemen in jouw verhaal. Je boodschap wordt persoonlijk verwerkt.”

Maar hoe kom je nu goed tussen de oren van een luisteraar? Een radiocommercial bestaat uit een merk, een boodschap en een verpakking van die boodschap. Het is verstandig om één duidelijke boodschap te communiceren in een spot. De verpakking van deze boodschap kan het verschil maken in de effectiviteit van een campagne. Doordat radio non-visueel wordt gecommuniceerd, creëert ieder individu zijn eigen verbeelding. De stem, tone-of-voice, storytelling, humor, muziek; alles kan bijdragen aan het auditief herkennen van een merk of een boodschap.

Beluister maar eens deze twee spots van RAB met de campagne Radio Raakt:

 

In deze spots word je meegenomen in een verhaal. Het is een beleving waarbij je van een alledaagse situatie in een droom belandt. RAB wil hiermee aantonen hoe je creatief kunt zijn met het mediumtype radio en hoe je doelgroepen emotioneel kunt raken en activeren.

Drie tips voor een gouden radiospot
Op deze manier worden luisteraars niet verstoord in hun luistergenot, maar dragen spots actief bij aan de radiobeleving. Door de jaren heen zijn er veel tips & tricks voor een goede radiospot verzameld. We geven hier alvast drie tips voor een gouden radiospot:

  1. Denk bij de woordkeuze aan de doelgroep. Vermijd te veel moeilijke woorden en te veel Engels. Huur een copywriter in als je er niet uitkomt. Laat meerdere scripts schrijven, zodat de kans groter is dat er een absolute winnaar tussen zit.
  2. Houd het kort en simpel: de boodschap moet meteen duidelijk zijn. Begin de spot met een trigger die de aandacht pakt, zoals een prikkelende vraag of een spannende stelling. Na de intro volgt de uitleg en de spot sluit altijd af met de call-to-action, zoals de naam van het bedrijf of de URL.
  3. Maak gebruik van een ervaren stemacteur. Let bij de stemkeuze op de doelgroep die je wilt bereiken. Geef de stemacteur ook echt de ruimte om te acteren in plaats van het voorlezen van een tekst.Ook benieuwd wat radio voor jouw merk kan betekenen? Of aan de slag met een goede spot?