BNR Nieuwsradio lanceert Spitsbrekers tijdens Mobility Week

Spitsbrekers logo

BNR Nieuwsradio lanceert Spitsbrekers tijdens Mobility Week

Minister Cora van Nieuwenhuizen opent de Mobility Week. BNR Nieuwsradio daagt de BV Nederland uit het fileprobleem op te lossen.

BNR Nieuwsradio gaat tijdens de Mobility Week van start met de nieuwe competitie Spitsbrekers. Doel van deze competitie, online en op de zender, is samen met ondernemingen een bijdrage te leveren aan de vermindering van files in Nederland. Partners van Spitsbrekers zijn, ALD Automotive, ANWB Zakelijk en MoveMove.

Op zoek naar slimme initiatieven
Maar liefst 63 miljoen uur. Dat is de extra tijd die Nederlandse reizigers per jaar kwijt zijn, voornamelijk door files. Dat kost veel tijd, geld en ergernis. De nieuwe competitie Spitsbrekers wil hier letterlijk beweging in brengen. BNR hoofdredacteur Sjors Fröhlich zegt hierover: ‘Mobiliteit is voor onze luisteraars een belangrijk thema. Met Spitsbrekers gaan we daarom op zoek naar slimme, inspirerende initiatieven van bedrijven om de files te omzeilen. Zo helpen we de BV Nederland vooruit. Dat past goed bij een zender als BNR Nieuwsradio, die graag in oplossingen denkt en met ondernemers in gesprek gaat.’

Oud-Minister Verkeer en Waterstaat Tineke Netelenbos in jury Spitsbreker
Bedrijven en organisaties met een slimme oplossing om hun werknemers de files te laten vermijden kunnen zich inschrijven voor de Spitsbrekers-competitie. De jury van Spitsbrekers bestaat uit vier mobiliteitsexperts. Carlo van de Weijer is directeur van het onderzoeksgebied ‘Smart Mobility’ aan TU Eindhoven. Jos Hollestelle is mobiliteitsexpert bij Breikers, die de impact gaan meten. Gerard Tertoolen is verkeerspsycholoog bij XTNT, en Tineke Netelenbos is oud-Minister Verkeer en Waterstaat. Samen beoordelen zij de bedrijven die zich aanmelden. De bedrijven met de beste initiatieven hoor je wekelijks op BNR Nieuwsradio en maken kans op de titel Spitsbreker van het Jaar.

Partners Spitsbrekers
Drie inhoudelijke partners zijn aangesloten bij Spitbrekers. Leasemaatschappij ALD Automotive wordt door werkgevers steeds vaker gevraagd om mee te denken over ‘vrijheid en efficiency’ van de reizende werknemer. Lonneke van der Horst, Marketing en Strategy Director bij ALD, hoopt met Spitsbrekers nieuwe, creatieve oplossingen tegen de filedruk te vinden. MoveMove staat voor flexibel reizen. De mobiliteitspas van MoveMove ‘geeft ondernemers en kleinere bedrijven totale flexibiliteit over hun manier van reizen’, aldus directeur Patrick Roozeman. Zo wil hij Nederland helpen de auto om te ruilen voor een ander vervoersmiddel. Tenslotte wenst Willem Aal, Directeur bij ANWB Zakelijk, dat Nederland zorgeloos onderweg is. ‘Stilstaan hoort daar niet bij. Niet met pech en niet in de file.’ Daarom is het voor deze mobiliteitsexperts een logische keuze deel te zijn van Spitsbrekers.

De BNR Fiets Challenge en de #fiemibo
Spitsuur-presentator Roos Abelman neemt meteen de uitdaging aan en laat tijdens de Mobility Week een week lang de auto staan en komt op de fiets naar BNR. Dagelijks fietst zij 20 km heen en terug. Met de Fiets Challenge roept BNR professionals, managers en ondernemers op om ook een week op de fiets te gaan. Op Vrijdag Fietsdag daagt BNR hele afdelingen uit om op de fiets te komen. Speciaal voor Vrijdag Fietsdag wordt de #vrimibo veranderd in #fiemibo.

Spitsbrekers is elke donderdag te beluisteren tijdens Spitsuur op BNR Nieuwsradio om 17.20 uur. Meer informatie is te vinden op www.spitsbrekers.nl.